דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ישראל ויפן: הצצה אל תוך הנחות היסוד בחינוך 

מאת    [ 11/09/2022 ]

מילים במאמר: 809   [ נצפה 880 פעמים ]

אנו נמצאים צד אחד לפני רעידת האדמה, נקודת האל חזור בחברה, בחינוך, בפוליטיקה ישראלית. בארצנו  הקטנטונת קיימים אלמנטים קבועים של לחץ, מתח, לחימה, הכרעה, כניעה של מישהו אחר, חשד, דריכות, הרבה אדרנלין.

כל אלו שזורים בכל היבט בחברה שלנו, כולל מערכת החינוך. כמעט ואין שנת הלימודים ללא דרמה. עד הרגע האחרון אנו תוהים האם שנת הלימודים תפתח בזמן או לא. ההורים במתח, אנשי הוראה בחוסר ודאות... והרבה אדרנלין.

השנה החלה עם מחסור רציני מאוד בכח האדם במוסדות החינוך, עם קשיים רבים אצל התלמידים - ילדי קורונה, שנתיים של לימודי אונליין עם כל המשתמע מזה. חלק מהילדים, אלו שעלו לכיתות א' ו-ב' בזמני קורונה, לא הצליחו ללמוד לקרוא, לספור. בעיתונות היו כתבות על נוער (בסיום קורונה) עם אבחנה של דיכאון, עלייה בשימוש בסמים ואבחנות פסיכיאטריות אחרות. אנו קוטפים פירות הזנחת הממשלה של מערכת החינוך, אך אין בכוונתי להפיל את כל האחריות על הממשלה.

היני בטוחה שהרבה תלוי ואף הכול מתחיל ומסתיים ממוסדות חינוך עצמם: גנים, בתי ספר, מתנ"סים. הקהילה עשויה להשפיע ולשנות המון.

בואו נציץ אל הנחות היסוד בחינוך של הילד המערבי המודרני:

- ילד מוקף בביקורת לומד להאשים

- ילד מוקף בלעג לומד לא להאמין

- ילד מוקף בעוינות לומד להתגונן

- ילד מוקף ברוע לומד לגרום לכאב

- ילד מוקף בחוסר הבנה לא ידע להקשיב ולהבין אחרים

- ילד מוקף בשקרים לומד לשקר

- ילד מוקף בחרפה לומד להרגיש מבויש

ורק נפשות חזקות יכולות לנפץ את המעגל הזה

 

- ילד מוקף בתמיכה לומד להגן על אחרים

- ילד מוקף בציפייה למשהו טוב לומד להיות סבלני

- ילד מוקף בתשבחות לומד להיות בטוח בעצמו

- ילד מוקף ביושרה לומד צדק

- ילד מוקף בבטיחות וביטחון לומד מה זה אמון

- ילד מוקף בעידוד לומד לכבד את עצמו

- ילד מוקף באהבה לומד לאהוב ולהעניק אהבה לאחרים

- ילד עם חופש בחירה לומד לקחת אחריות על ההחלטות שלו.

מקובל להניח שחינוך כזה קשה להכניע

 

 

וכעת נציץ אל קוד הבושידו (קוד הלוחמים הסמוראים, הערכים שהתהוו ביפן לפני 700 שנים) עליו מתבסס החינוך היפני, חינוך שהוביל לכך שהחברה היפנית הפכה לחברה, בה הכלל חשוב תמיד יותר מהפרט, הקבוצתיות חשובה מצרכי הפרט, הנאמנות למקום העבודה היא בראש סדר העדיפויות:

 

- רוח לחימה

- פיתוח כישורים אתלטיים וצבאיים

- חוסר פחד

- סגנון חיים צנוע וחסכוני

- אדיבות

- יושר

- כבוד אישי

- אדיקות הורית (ציות ומסירות כלפי ההורים וכלפי אנשים מבוגרים בכלל).

 

למען האמת אוסיף שהחובה העליונה של הסמוראים הייתה כלפי אדוניו, גם אם זה עלול לגרום סבל להוריו.

בכל הנ"ל מורגש משמעת ברזל.

 

אז מה לנו, לחינוך הישראלי ולמצבו כיום לקוד הסמוראים היפני?!

היני בטוחה שניתן וחייבים לחולל מהפכת חינוך כבר עכשיו במוסדות חינוך ללא ציפייה והרמת גבה כלפי הממשלה. השינוי יגיע מלמטה. המדינה שלנו עשירה בהון האנושי. זהו הנכס של ארצנו. ידוע לי שיש לא מעט מורים, מנהלים וגננות שלקחו על עצמם יוזמה והחלו להנחיל עקרונות הגישות וההתנהלות שונים, מותאמים לצרכים של החברה, של הקהילה, של הדור התלמידים העכשווי.

 

בואו נשזר על עקרונות החינוך המודרניים משהו מקוד הבושידו, נתעקש על עניין הכבוד להורה, לבן אדם מבוגר, למחנך. בואו נעודד בתלמידים שלנו יושרה ואדיבות, חריצות. נהיה דוגמא אישית של כל הנ"ל.

בואו נסתכל על התלמידים שלנו בגן, בבית הספר, בתיכון בפרספקטיבה רחבה יותר, בפרספקטיבת תרומה לקהילה. בואו נעודד בתלמידינו את המושגים "אנחנו", "יחד".

 

הגננת והמורה יכולות לקיים פעילויות המחברות את התלמידים לקהילה, לחברה. לאפשר לתלמידים ליזום ולהרגיש נחוצים, משמעותיים ותורמים לאחרים כבר מגיל צעיר. בואו נעודד בתלמידים שלנו התנדבות ונמצא מקום בו הם יוכלו להתנדב. בואו נעודד טיפוח סביבה ונצא יחד עם התלמידים למבצעי ניקיון הגן, בית הספר והמקום מסביב. בואו נגייס אזרחים וותיקים מהשכונה וניצור שיתופי פעולה בינם לבין תלמידי המוסד החינוכי. כך ילדינו ילמדו כבוד למבוגר.

 

ד"א הילדים היפניים מגילאי הגן כבר מנקים בעצמם את המוסד החינוכי, בו הם שוהים. אין להם סייעת או מנקה. אחריות הניקיון הינה על הילדים בלבד. בבית הספר היפני החל מכיתה א' הילדים לא רק מנקים את בית הספר, כולל חדרי בתי שימוש, אלא גם מכינים לעצמם אוכל ולאחר הארוחה מנקים.

 

ארץ הסטארטאפים, ארץ עם הון אנושי מטורף, ארץ שבעיניי מהווה הנס השביעי עצם קיומה וקצב התפתחותה. אנו יכולים וחייבים להפוך את החינוך לכזה שיבואו לכאן מכל העולם וילמדו מאתנו. פינלנד, ריג'יו אמיליה שבאיטליה, סינגפור, החינוך האירופאי...אנחנו יכולים להגיע לתוצאות דומות ואף יותר.

 

איך עושים זאת?!

כל מנהלת גן, מנהל בית ספר במקום העבודה שלהם יתחיל לקחת יוזמה ולהסתכל על עיסוקו והתלמידים שלו בפרספקטיבה רחבה, מהפכנית ואז השינוי המיוחל הוא רק עניין של זמן... ולא משנה אם אנחנו שוב נחליף שרים ונהיה לפני מערכת בחירות שישית, שביעית או עשירית. השינוי מתחיל בנו, במקום בו אנו נמצאים.

זוכרים את מהטמא גאנדי:" אם אתה רוצה שינוי תהיה אתה בעצמך השינוי המיוחל".

אירינה גורביץ' גינזבורג
ייעוץ והנחיית הורים לילדי הגן כולל ילדים עם עיכוב התפתחותי.


בעלת תואר שני במדעי התנהגות וחינוך


עכשיו גם בפייסבוק
או בנייד 0528995637




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשיבות היוגה לאיזון אורח חיים יושבני  -  מאת: מיכל פן מומחה
היתרונות של עיצוב בית בצורת L -  מאת: פיטר קלייזמר מומחה
לגלות, לטפח, להצליח: חשיבות מימוש פוטנציאל הכישרון לילדים עם צרכים מיוחדים -  מאת: עמית קניגשטיין מומחה
המדריך לניהול כלכלת משק בית עם טיפים ועצות לניהול תקציב -  מאת: נדב טל מומחה
חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים.. תחשבו שוב -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב